Wandelend door het eeuwenoude klooster zie je honderden verschillende mensen langskomen. Eigenlijk een grote verzameling middeleeuwse selfies. Waarom is er op die manier een schilderij van ze gemaakt? Wat zegt zo’n beeld over iemand? In deze interactieve museumles gaan leerlingen aan de hand van de collectie op zoek naar hun eigen identiteit en hoe je die kunt verbeelden. Met de kunstwerken in het museum als inspiratiebron gaan ze aan de slag met creatieve opdrachten.
In het kader van burgerschap gaan leerlingen met elkaar in gesprek over identiteit. Dit doen ze aan de hand van korte (teken)opdrachten waarbij de kunst en verhalen in het museum het uitgangspunt vormen. Ze leren zichzelf en hun klasgenoten beter kennen door naar kunst te kijken. Ook leren ze beelden en ideeën aan elkaar te koppelen. De leerlingen en hun belevingswereld vormen in dit creatieve programma steeds het uitgangspunt. Leuk én heel leerzaam!
Voor: VMBO bovenbouw, HAVO/VWO bovenbouw
Duur: 60 minuten (excl. ontvangst en afscheid)
Groepsgrootte: maximaal 15 leerlingen per museumdocent, boeken voor meerdere groepen uiteraard mogelijk
Kosten: € 55,- per 15 leerlingen
Vul het onderstaande formulier in om contact op te nemen met de artiest. Je kunt normaal gesproken binnen enkele dagen een reactie verwachten.
Museum Catharijneconvent in Utrecht heeft een prachtige kunstcollectie die breed ingezet kan worden voor verschillende lessen en schoolvakken. De collectie, met veel middeleeuwse kunst, daagt scholieren uit om verder na te denken over interessante, maar soms ook moeilijke onderwerpen op het gebied van burgerschap, religie, geschiedenis en kunstbeschouwing. Dit helpt scholieren zichzelf, de ander en de wereld om hen heen beter te begrijpen. Museum Catharijneconvent biedt verschillende lesprogramma's in (en soms buiten) het museum aan.
Laat de artiest weten wat je van de voorstelling vond en schrijf een recensie!