Fake news film


Fake news is iets dat de maatschappij van tegenwoordig bezighoudt. Overal verschijnen er nieuwsberichten waarvan de echtheid te betwisten valt. Dat jongeren extra kwetsbaar zijn voor dit fenomeen realiseren zij zich vaak onvoldoende. In deze educatieve workshop gaan we dieper in op het begrip ‘fake news’ of ‘nepnieuws’, zoals dit ook wel genoemd wordt. Wanneer is iets nepnieuws? Door wie en waarom wordt dit verspreid? Wie heeft hier voordeel bij?
De leerlingen worden verdeeld in kleinere groepen. Met behulp van hun eigen smartphone gaan ze op zoek naar berichten waarvan ze het vermoeden hebben dat het hier om “fake news” gaat. Vervolgens gaan zij zelf een nepnieuwsbericht bedenken. Met behulp van een green screen gaan zij zelf hun bericht verfilmen. Zodat het op een écht nieuwsitem lijkt. Hierbij moeten zij goed letten op een aantal kenmerken van fake news, zoals bijvoorbeeld geloofwaardigheid, bronnen, filmstijl, camerastandpunten, enz.

Doelgroep:
Groep 5, 6, 7, 8

Contactformulier

Vul het onderstaande formulier in om contact op te nemen met de artiest. Je kunt normaal gesproken binnen enkele dagen een reactie verwachten.

Vul een datum in voor de activiteit.

Naam van school, bibliotheek, bedrijf

Ja ik schrijf me in voor de updates en ontvang de laatste nieuwtjes over kunsteducatie

Digital Creativity uit Roosendaal is een specialist in digitale geletterdheid en creatieve technologie. Op alle scholen brengen zij kinderen, jongeren en volwassenen in aanraking met nieuwe media, kunst en innovatie. Met workshops, gastlessen en projecten over onderwerpen als 3D-printen, animatie, virtual reality, hologrammen, game design, augmented reality en kunstmatige intelligentie maken wij technologie begrijpelijk, inspirerend en leuk.

Onze kracht ligt in een praktijkgerichte en toegankelijke aanpak: leren door te doen, ontdekken en creëren. Door hun creatieve werkwijze en brede samenwerking met scholen, bedrijven en culturele partners weten zij jong en oud te enthousiasmeren om niet alleen technologie te gebruiken, maar er ook iets eigens mee te maken.

Laat de artiest weten wat je van de voorstelling vond en schrijf een recensie!